torstai 23. tammikuuta 2014

"Voiko tää oikeasti toimia" - Cargo Fly

Vetoketju veneen peräosassa & mukahauska nimi
Loppuvuodesta 2012 Alpacka Raft lanseerasi siihen asti uusimman keksintönsä, Cargo Fly:n. Cargo Fly on yksinkertaisesti ilmatiivis TiZipin steroidivetoketju, joka mahdollistaa tavaroiden tunkemisen veneen sisälle. Idea vaikutti alkuvaiheessa aivan käsittämättömältä: vetoketju paineistetun veneen runkotuubissa? Kaikenlaista tyhmää sitä tulee kuitenkin tehtyä, sillä itse olin parhaillaan uusimassa laivastoani ja päätin seuraavana keväänä tilata täysiverisen koskiveneen ko. virityksellä varustettuna. Päätökseen saattoi tietysti vaikuttaa se mitä Luc ja Todd puuhasivat Meksikossa 2013 tammikuussa.

Mukana tulevat kuivasäkit mallia vetoketju ja venttiili

Rahtiflyygelin mukana tulee kaksi nailonista kuivasäkkiä jotka on tarkoitus sujauttaa veneen sisälle. Säkit eroavat ns. normaaleista kuivasäkeistä niin, että niissä on rullasulun sijaan vetoketju ja venttiili. Vetoketju on samankaltainen kuin veneessä ja järjestelyn ideana on puhaltaa säkit täyteen ilmaa. Tämä pitää huolen siitä että säkit eivät heittelehdi putken sisällä asuessaan. Lisäksi omani mukana tuli muutama ylimääräinen silnylonista tehty säilytyspussi sekä jokunen tuubi vetoketjun omaa hoitoainetta. Säilytyspussit ovat varsin näppärä lisä, sillä putken sisälle menevät tuubit ovat sisäpuoleltaan varsin tahmeita joten yltiöliukkaaseen silnylon-pussukkaan survottuna tavara häviää jemmaan paljon helpommin.

Säkkeihin saa sullottua huomattavan paljon tavaraa, mutta systeemissä on omat rajoitteensa. Sekä itse veneen vetoketju että kuivasäkkien vetoketjut ovat suhteellisen lyhyitä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei esimerkiksi telttaa saa välttämättä mahtumaan sisään kokonaisena vaan sisä- ja ulkoteltta täytyy sulloa erikseen paikoilleen. Samaten rahtisäiliöitä ei voi tunkea äärimmilleen täyteen sillä ne eivät muuten välttämättä mahdu enää vetoketjusta läpi. Veneen sisällä oleviin tavaroihin ei tietenkään pääse melontasession aikana käsiksi, mutta systeemin hyvä puoli on se, etteivät ne voi missään tilanteessa myöskään kastua. Järkevintä putkeen tungettavaa tavaraa ovat näinollen teltta, makuupussi, -alusta ja muut yöpymisen yhteydessä käytettvät tuotteet. Putkeen pakatessa pitää myös muistaa ettei asettele mitään kovaa tai terävää (esmes telttakepit) pussin reunalle, sillä kiveen törmättäessä tämä hankautuu ensimmäisenä rikki.
Esimerkiksi näin: vihreän kuivasäkin sisälle (35 litraa) on tungettu 50-litrainen rinkka, keitin ja pari vaatekappaletta.
Loput roinat ovat veneen sisässä ja kuivasäkin ollessa kiinnitettynä taakse näkökenttä on esteetön.
Tavaroiden ollessa tuubin sisällä veneen painopiste laskee merkittävästi ja kevyt kumivene alkaa käyttäytyä enemmän kiinteärunkoisen kajakin tavoin. On kuitenkin tärkeää pakata säkit tasaisesti, sillä pienikin painoero riittää kallistamaan venettä. Pakkauksen epätasapainoa voi jonkin verran korjata päivittäistavarasäkin asettelulla, mutta viisainta on pyrkiä pakkaamaan vene alunalkujaan mahdollisimman vakaaksi.

Kuten kaikki muutkin rakkaimmat lelut, myös Cargo Fly täytyy rasvata tasaisin väliajoin. Ison vetoketjun huollossa täytyy muistaa myös muita juttuja. Alpackalla on tästäkin operaatiosta oma videonsa, mutta tärkeimmät pointit voinee summata tässä:
  • Älä huido hiekkaa tai muuta jöötiä vetoketjun hampaiden väliin. Yksikin hiekanjyvä väärässä paikassa riittää päästämään ilmaa läpi.
  • Vetoketju pitää rasvata tasaisin väliajoin jotta se toimisi oikein. Ylimääräinen rasva täytyy myös muistaa pyyhkiä pois, sillä se on ehkä helpoin ja ilmeisin tapa onnistua keräämään pahamaineista hiekkaa vetoketjuun loisimaan.
  • Jos vetoketjun tarkoituksena on olla ilmatiivis, sen käyttäminen vaatii myös voimaa. Vedintä tulee myös vispata ainoastaan suoraan vetoketjun suuntaisesti ja se on tehtävä tarpeeksi hitaasti.
  • TiZipin SuperSeal kestää sivuittaisuuntaista vetoa 300 Newtonia per senttimetri. Se on vetoketjulta aivan käsittämättömän paljon, mutta toimii vain kun kyseinen vehje on suljettu. Älä yritä repiä vetoketjua erilleen sulkemisvaiheessa.
Eniten Cargo Fly:n käytössä nakertaa tavaroiden alituinen pallottelu veneeseen ja pois sieltä
Cargo Fly:n oikeaoppinen käyttö vakauttaa venettä ja tekee siitä paljon helpommin ohjattavan. Se myös pienentää veneen keulassa lojuvan tavaran määrää ja täten parantaa näkyvyyttä. Mikään autuaaksitekevä laitos ei kuitenkaan ole kyseessä, sillä tavaroiden sullominen veneen sisälle vaatii paljon aikaa ja tarkkaa suunnittelua. Lisäksi ostoksena Cargo Fly on aivan ***tanan kallis (kirjoitushetkellä 275€ per järjestelmä) mutta hintaa selittää osaltaan TIZipin vetoketjujen hinta. Cargo Fly alkaa kuitenkin muodostua fiksuksi sijoitukseksi siinä vaiheessa jos tietää tekevänsä yli viikon mittaisia retkiä joiden aikana viettää monta päivää veden äärellä. Samaten koskenlaskusta kiinnostuneiden kannattaa harkita Cargo Fly:n hommaamista sillä vakaampi vene ja laajempi näkökenttä tekee vähänkään vaikeammassa koskessa puljaamisesta todella paljon helpompaa. Pohdi omia vaellustottumuksiasi ja tee päätös sen mukaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs sä tästä kelaat? / Well, what do you think?