Niin, mikä helevetin reppulautta!? Eihän moista sanaa suomen kielessä edes ole. No, ei suoranaisesti olekaan, johdin sen itse englanninkielisestä vastineestaan packraft vartavasten tätä blogia varten.
Wikipediasta löytyy aiheesta oma artikkelinsa (englanniksi) mutta lyhyt selkokielinen kuvaus lienee paikallaan. Reppulautat ovat pieniä ja kevyitä, pääasiassa yhdelle hengelle suunniteltuja ilmatäytteisiä kumiveneitä, jotka kestävät astetta rankempaakin käyttöä. Alkuperäinen käyttötarkoitus on ollut vesistöosuuksien ylittäminen erävaelluksilla, mutta sittemmin laji ja venemallit ovat kehittyneet ja nykyisin hyvin varustellulla reppulautalla pystyy laskemaan haastavia koskiakin.
Alpacka Raftin reppulautta (Yukon Yak, 2011 malli) |
Reppulauttoja ei tule sekoittaa kaljakellunnassa nähtäviin halpahallien 20€ PVC-leluihin. Hyvä reppulautta maksaa halvimmillaankin yli 500€ ja vaativampaan käyttöön suunnitellut menevät jo selvästi tuhannen euron paremmalle puolelle. Hinnalle tulee kuitenkin vastinetta, sillä lautat ovat todella pitkäikäisiä, suunnattoman monikäyttöisiä ja mikä parasta, ehkä parhainta hupia mitä maa päällään kantaa. Kaikkein kalleimmat Alpackan ja Feathercraftin valmistamat lautat ovat jo niin kestäviä, ettei niitä tunnu saavan hajalle yrittämälläkään. Veneen täyttäminen onnistuu näppärästi parissa minuutissa nailonisella täyttösäkillä.
Reppulautalla melonta on mukavan rentoa |
Lauttaa melotaan samaan tyyliin kuin kajakkia, ja mukana kulkevat varusteet sullotaan kuivasäkissä lautan keulaan. Myös muita tapoja on käytössä, mutta ylimääräinen paino keulassa tasapainottaa venettä niin, että meno on huomattavasti tasaisempaa. Alpacka Raft on myös kehittänyt tavan, jolla varusteet voidaan pakata veneen tuubien sisälle. Kuljetuskuosiin käärittynä reppulautta vie tilaa suunnilleen saman verran kuin pieni teltta tai solumuovinen makuualusta. Lisäksi mukana on tietenkin kannettava myös mela, eikä pelastusliivejäkään sovi unohtaa.
Melana on suositeltavaa käyttää neljään osaan katkottavaa laitosta, vaikka kaksiosaisellakin kyllä pärjää. Halvimmat melat ovat alumiinia, mutta monet harrastajat suosivat hiilikuituvartisia meloja lähinnä niiden keveyden takia. Kevyempi mela on paitsi mukavampi kantaa mukana, myös huomattavasti ystävällisempi selkälihaksille. Valmistajan (=tässä yhteydessä Alpacka, sillä muita en ole kokeillut) suosittelema optimipituus melalle on 210cm ja tämän olen huomannut itsekin erittäin näppäräksi mitaksi. Pidemmästä melasta ei ainakaan aloittelijalle ole haittaa, mutta teknisemmässä vedessä se alkaa hankaloittaa veneen hallintaa.
Ainakin Alpacka on viimeisten vuosien aikana onnistunut kehittämään veneistään myös erittäin koskikelpoisia. Maailmanluokan melojat ovat selättäneet jopa kansainvälisellä asteikolla arvioituna vitosluokan vesiputouksia. Kolmosluokan "sporttivedet" ovat helposti opeteltavissa ja siitä alaspäin mentäessä jopa aloittelijan uskaltaa päästää jokeen. Koskimelonta reppulautalla on tosin täysin erilaista verrattuna kajakkiin tai kanoottiin. Virta ei samalla tavalla vaikuta veden hydraulisten liikkeiden yläpuolella kelluvaan lauttaan, mutta vastaavasti poikkeuksellisen suuret vesimassat voivat heitellä kevyttä venettä minne sattuu.
210cm hiilikuitumela ja 230cm alumiinimela |
Ainakin Alpacka on viimeisten vuosien aikana onnistunut kehittämään veneistään myös erittäin koskikelpoisia. Maailmanluokan melojat ovat selättäneet jopa kansainvälisellä asteikolla arvioituna vitosluokan vesiputouksia. Kolmosluokan "sporttivedet" ovat helposti opeteltavissa ja siitä alaspäin mentäessä jopa aloittelijan uskaltaa päästää jokeen. Koskimelonta reppulautalla on tosin täysin erilaista verrattuna kajakkiin tai kanoottiin. Virta ei samalla tavalla vaikuta veden hydraulisten liikkeiden yläpuolella kelluvaan lauttaan, mutta vastaavasti poikkeuksellisen suuret vesimassat voivat heitellä kevyttä venettä minne sattuu.
- Vene
- Mela
- Pelastusliivit
- Kuivasäkki
- Kiinnityssysteemi kuivasäkille
Mikäli tarkoituksena on myös harrastaa koskenlaskua tarvitaan tiettyjä lisävarusteita. Aiheesta on tulossa myöhemmin oma artikkelinsa.
Terve! Hieno ja erittäin mielenkiintoinen blogi täynnä asiaa, kiitos vaivannäöstäsi. Reppulautta on oiva käännös.
VastaaPoistaOlen ostamassa reppulauttaa pitkille vaelluksille. Harkitsen Yukon Yakin ja Denali Llaman välillä. Pituuteni puolesta Yukon Yak olisi minulle riittävä, mutta olen packraft.orgin parista viestistä ymmärtänyt, että järviosuuksilla ja ennen kaikkea raskaalla rinkalla lastattuna (25kg+) suurempi koko ui pientä kokoa paremmin.
Mikä sinun mielipiteesi on? Millaisia kokemuksia sinulla on rinkan kanssa melomisesta omalla lautallasi? Oletko kokeillut omaa lauttaasi raskaalla lastauksella? Olisi mielenkiintoista kuulla sinulta ensikäden pohdintaa asiasta.
Entä mitä mieltä olet roiskepeitteestä (mikä suomennos onkaan) reppulautassa?
Terveisin
Johannes
Jei! Ensimmäinen kommentti!
VastaaPoistaKippoa on tullut melottua niin että nokassa on ollut ties mitä. 25 kiloa roinaa on aika vakiomäärä ja sitäkin raskaammillakin meloo vielä helposti tasaisella vedellä. Jossain vaiheessa tietysti keula painuu niin syvälle että se alkaa jarruttaa, mutta silloinkin purkki liikkuu vielä siedettävän näppärästi, kunhan pysyy poissa teknisemmistä koskista.
Tuubin tilavuuden (=kelluttavuuden) osalta pituuslisäthän ovat täysin olemattomia, ainoa todellinen vaikutus on runkonopeudessa, joka on tietysti pidemmällä rungolla suurempi. Runkonopeudessakin erot ovat perusmallien välillä (ainakin laskennallisesti) olemattoman pieniä, mutta Scouttia testatessa vastaavasti huomasi että se on jo selvästi hitaampi.
Itse olen 170cm ja Yakissa on selvästi ylimääräistä tilaa. Se ei tähän mennessä ole haitannut, vaan jopa mahdollistanut mukavan rötväämisen veneen pohjalla silloin kun ei tarvis pitää kiirettä. Koskiolosuhteissa taas veneen pitäisi olla tarkemmin sopiva, mutta eipä tuo tähän mennessä ole haitannut.
So far en ole roiskeläppää (luultavasti pitäisi vaan puhua aukkopeitteestä) koskiosuuksien ulkopuolella kaivannut. Tuo vanhempi "cruiser deck" on aivan pystyyn haukuttu koska se ei ilmeisesti pysy kunnolla kiinni. 200€ sadesuojana se on aika tyyris. "Whitewater deck" on taas pidemmän päälle pakkohankinta jos meinaa koskissa puljata. Ilmankin kyllä pärjää, mutta silloin kastuu. Toisaalta pitää muistaa, että jos veneeseensä tuollaisen roiskeläpän hankkii niin silloin sitä ei enää parane käyttää makuualustana koska heiveröinen silnylon ei sitä kestä.
Conclusion: osta Yak, ja jos et aio harrastaa koskia, unohda aukkopeite
Kiitoksia näistä. Kaikki neuvot otetaan vastaan, koska haluaisin ostaa kerralla sellaisen veneen, ettei tarvitse myöhemmin päivittää. Hinta on joka tapauksessa kova, ja luotan mielummin kaltaisesi kokeneen toverin sanaan kuin jälleenmyyjän.
VastaaPoistaPohjoisen suurissa joissa on helposti yllättävän suuret aallot, mikä saa minut kovin kiinnostuneeksi aukkopeitteestä, vaikka koskien laskeminen vain urheilun vuoksi ei kiinnostakaan. Päiväkausien melominen huonossa säässä puhuu myös peitteen puolesta. Hyvä tietää, että tuo vetoketjupeite ei ainakaan ole kaksinen vaihtoehto. Veneessä rötvääminen ja fiilistely on aika oleellinen juttu. Siinä mielessä kehystetty aukkopeite ei välttämättä ole hyvä vaihtoehto, jos se pakottaa liian ryhdikkäseen istuma-asentoon. Lisäksi kaikissa pienemmissä joissa (joita pitemmän päälle luultavasti tulee eniten koluttua) peite todella lienee ylilyönti. Täytyy nyt vielä puntaroida asiaa.
Millaista rinkkaa käytät? Omani on Savotta 50 (riittävän paljon ylipakkaustilaa), joten sen suuren pituuden vuoksi joutuisin luultavasti sitomaan sen pitkittäissuunnassa lautan keulaan. Siinäkin mielessä mainitsemasi peitteen nylonin heiveröisyys saattaa koitua ongelmaksi. Katsoin kuvista, että laitat rinkkasi kuivasäkkiin. Ainoa vaihtoehto itselleni olisi kai hankkia rinkkani sisään kuivasäkit, ja hyväksyä sen kastuminen. Se on epämiellyttävä ajatus, koska rinkan pehmikkeiden kuivuminen aina kestää.
Manta Ray Carbon vaikuttaa sivusta katsoen minustakin parhaalta melalta. Saanko udella, paljonko omastasi lopulta maksoit?
Saat, sitä vartenhan täällä ollaan =)
PoistaMulla on Jack Wolfskinin Agadir III, eikä sitä saa tuohon suurimpaankaan (109l) Ortiliebin säkkiin sivutaskuja tyhjentämättä. Pitkää pakettia ei tartte sitoa pitkittäin, se pysyy poikittain oikein hyvin kunhan kiristää kunnolla (kirjoittelen tänään jutun rinkan kiinnittelystä). Metrinen objekti ei ole vielä mikään ongelma. Tietty joen näkeminen ison paketin takaa on vähän hankalaa, mutta ainahan voi pohtia tuota Cargo Fly:ta (sama juttu, testaan kunhan tulee). Tuo Savotan rinkkahan on niin kapea että sen luulisi sujahtavan säkkiin aika helposti. Rangan voinee laittaa melaosuuksien ajaksi kasaan vai saisiko sen kokonaan irti? Ei kannata antaa rinkan kastua, sehän painaa ihan homona sen jälkeen. Jos hankinta ei ole aivan näillä näppäimillä niin voit tietysti odotella sen verran että pääsen testaamaan tuota aukkopeitteellistä mallia.
Manta Raylle tuli hintaa muistaakseni 215€, mutta se piti tilata joulukuussa ja sain sen huhtikuussa.
Kiitos jälleen antamistasi tiedoista ja vinkeistä. Mittasin äsken Savotan. Kaari alas painettunakin se on sen 90cm pitkä, joten Ortliebin 109l säkkiin ei valitettavasti mahtune (valmistaja ilmoittaa säkin pituudeksi 80cm). Kyllä tähän varmasti jokin ratkaisu silti löytyy. Ja ihan totta puhut tuosta rinkan kastumisesta.
VastaaPoistaTilaan reppulautan viimeistään toukokuussa. Arvaan siis, että tiukille menee ehdinkö hyötymään, jos testaat aukkopeitettä. Mielenkiinnolla silti lukisin täältä kaikenlaisia tekniikkavinkkejä, välinetestauksia ja kriittisiä arvioitasi. Ne ovat aivan varmasti kaikkien meidän blogin lukijoiden mieleen.
Huomasin Pekka blogisi juuri, hienoa että saadaan lisää näkyvyyttä näille mainioille kulkuvälineille - ehkä ensi kesänä saataisin pystyyn isompikin kokoontumismelonta jonnekin päin Suomea!
VastaaPoistaOlen itse käyttänyt packrafteja syksystä 2011 erilaisilla päivä- ja viikonloppuretkillä, mukana on kulkenut niin retkeilyvarusteita, kalastusvälineitä kuin polkupyöräkin. Ensimmäinen Alpacka oli avoin malli, mutta vaihdoin se jo 2012 keväällä aukkopeitteelliseen (cruiser deck) Llamaan, ja viime melontakauden pohjalta suosittelen vahvasti aukkopeitteellistä (joko cruiser tai whitewater). Cruiser suojaa sateella hyvin (et tarvitse sadehousuja) ja pitää lämpimänä alku- ja loppukaudesta - ja sen voi helposti irroittaa tarvittaessa. Whitewater versio on parempi koskissa, mutta myös cruiser toimii 1-2 luokan koskissa ihan hyvin, ja pitää ainakin suurimman osan vedestä ulkopuolella (vuotaa kyllä hieman jos aalto pyyhkii yli). Ja itseasiassa ihan perusmelonnassakin (hieman melontatyylistä ja tippalukoista riippuen) roiskuu vettä syliin jonkin verran. Cruiser on omassa käytössä kestänyt hyvin (en ole kovin varovainen käyttäjä) ja toimii omiin tarkoituksiini mainiosti - pysynyt myös kiinni, vaikka velcro ei olekaan kaikkein tarttuvinta mallia (turvallisuussyistä, sen saa näin helpommin repäistyä auki jos päätyy ylösalaisin). Omasta blogistani löytyy tarinoita menneen kauden retkiltä ja jotain varusteasiaakin.
Vaikuttaa siltä, että maailmallakaan hirveän harva on käyttänyt tuota whitewater deckiä vaelluksiin. Johtunee tietty suureksi osaksi siitäkin, että malli on niin uusi. Cruiser deckissä on se iso etu, että sen saa pois kun haluaa vaelluksella suorittaa vaimokkeen tai ryyppykaverin kanssa yhdellä veneellä syöksyn vesistön yli. Toisaalta arveluttaa tuo velcro sekä vetoketjut. Varmaa tähän mennessä kuitenkin on, että jonkinlaisen peitteen tulen veneeseen hankkimaan. Ostitko Joni Llaman pituutesi vaiko paremman roudauskyvyn vuoksi?
VastaaPoistaPituuden vuoksi (195 cm ja pitkät jalat) valittu, en mahtuisi pienempään. Kuljetuskykyä on kyllä riittävästi noilla pienemmilläkin, esim. osalla näistä kavereista on Yak-malli, ja hyvin kulkee paksupyöräkin mukana: http://lacemine29.blogspot.fi/2012/03/lost-and-found-ten.html. Joten kannattaa valita omien mittojen mukaan niin on mukavan nafti käsitellä sitten virtaavassakin vedessä jos (kun) sellaisesta innostuu.
VastaaPoistaHyvän rinkkasäkin saa teltan pohjakankaasta teippaamalla sen kaksi sivua ilmastointiteipillä kiinni. Rinkka sisään ja säkin suu kiinni taittamalla se pitkittäin kolmeen osaan ja kiertämällä ylimääräinen kangas taitoksen uläosassa pidettävän narun ympärille ja siihen solmu. Pitää taatusti vettä ja ylimääräisellä narulla säkin voi sitoa veneen keulaan.
VastaaPoistaMoi! Mielestäni 'reppulautta' myös osuva käännös. Omasta takaa löytyy Unrigged Explorer sekä Denali Llama. Voin myös suositella näitä malleja hyvin muille sivustoa selaaville. Melontaominaisuudet ovat yllätävän hyvät, mutta kovalla tulella (merialueilla) saattaa joutua melomaan vähän ahkerammin, sillä kumiankat ovat aika alttiita tuulelle.
VastaaPoistaOllaan tässä retkikertomuksesi pohjalta kahden kaverin kanssa suunniteltu reppulauttareissua Oulangan kansallispuistoon. Sanoit tuolla että mahdollisesti vuokraisit veneitä+muita varusteita. Mistä osoitteesta sinut saisi kiinni? :)
Laita mailia vaikka osoitteeseen pekka [piste] pehkonen [at] helsinki [piste] fi niin jutellaan lisää.
PoistaKiitos hienosta blogista! Mietin deckiä vai ilman ihan perus retkeilyyn - järvien ylittämiseen ja kalastukseen. Mulla on kuivapuku, mutta suositellaanko silti Suomen lämpötiloihin spray deckiä? Nykyäänhän esim. Denali Llama saa ns. Self Bailerilla mikä kiinnostaa kovasti
VastaaPoista