torstai 9. tammikuuta 2014

Evon retkeilyalue

En tiedä voidaanko tästä syyttää alueen nimeä vai mistä on kyse, mutta olen käynyt Evolla noin puoli miljoonaa tonnia kertaa enkä ole kertaakaan tajunnut ottaa mukaan kameraa. Ennen seuraavaa käyntiä saatte siis tyytyä kuivaan ja kuvattomaan kuvaukseen.

Evo on siinä mielessä näppärä alue että siellä risteilee pikkuteitä jotakuinkin kaikkialla, joten autolla pääsee melkeinpä kaikkialle. Loputtomat ajoväylät kuitenkin tekevät mielenkiintoisten kävelyreittien löytämisestä astetta vaikeampaa. Evolla on kuitenkin useampi pienehkö järvi joita yhdistävät erikokoiset ojat. Osa ojista on leveitä ja hyväkulkuisia, osa on taas pahasti metsittynyt. Läpikulku on kuitenkin mahdollista, kunhan vain tietää mistä kulkea. Järvillä on korkeuseroa vain muutamia metrejä joten kulkusuunnalla ei ole pahemmin väliä. Majavat tosin tykkäävät pykätä kapeimpiin jokiin patoja, joiden ohittaminen saattaa vaatia rantautumista. Kannattaa suosiolla varautua kastelemaan jalkansa, eli varaa mukaan nopeasti kuivuvat "kakkoskengät".

Koska itse en yleensä jaksa autoilla näihin kohteisiin, suunnittelen reittini suosiolla julkisen liikenteen mukaan. Tämä onnistuu myös Evolla suhteellisen näppärästi, sillä Metsäoppilaitoksen pihaan pääsee suoraan bussilla. Matka on tosin aivan levottoman pitkä sillä kyseinen vakiovuoro kiertää jokaisen mahdollisen tuppukylän kautta ennen Evoa. Metsäoppilaitokselta voi hypätä suoraan veteen, sillä sitä ympäröivät Rautjärvet ovat yhteydessä muihin alueen järviin.

Kiertoreitti Kalantutkimuslaitoksen ohi
Järvireitti kulkee Pitkänniemenjärven, Rahtijärven ja Savijärven kautta päättyen lopulta Sorsajärvelle. Veneen voi halutessaan kantaa myös Hakojärvelle. Evon kulkureitit ovat niin leveitä, että venettä voi halutessaan kantaa mukana myös täytettynä. Pitkänniemenjärven ja Rahtijärven välissä sijaitsee Evon Kalantutkimuslaitos, joka on pakko ohittaa maitse. Kalalaitos myös puskee jokeen jonkin sortin lannoitteita, joten mikäli urean haistelu ei kuulu suosikkiharrastuksiin, kannattaa koko fasiliteetti kiertää kaukaa. Helpointa on rantautua Pitkänniemenjärven pohjoisimpaan päähän ja kävellä pohjoisessa olevan isomman tien vartta pitkin joen ylävirralle. Eteläpuoleltakin kiertäminen on mahdollista, mutta en ole varma haluaako Kalantutkimuslaitos retkeilijöitä pyörimään alueelleen. Ainahan voi käydä kysymässä pääseekö esmes silittämään rapuja. Myös Savijärven lounaispäässä on pato ja suurehko pudotus jonka ohi vene pitää kantaa.  

Järviosuuden päätyttyä kannattaa matkaa jatkaa pohjoiseen osittain siksi että tiellä 24 kulkevien pikavuorojen lähin pysäkki on teiden 24 ja 53 risteyksessä ABC:n pihassa. Toinen syy on Tarusjärvien itärannalla oleva Puolustusvoiman harjoitusalue. Tätäkin reittivalintaa voi toki aina pohtia sen mukaan aiheuttavatko kurkkusalaattipuvuissa juoksentelevat varushenkilöt itselle ihastus- vai oksennusrefleksin. Hakojärvestä pohjoiseen löytyvät Haara-Pukara ja Kortejärvet kuitenkin mahdollistaisivat veneilyn jatkamisen. Alueen pohjoisimmat tuli- ja yöpaikat löytyvät Tarusjärven pohjoispuolella sijaitsevien Pallittajärvien rannoilta.

Huonojen liikenneyhteyksien takia on kuitenkin oletettavaa että monet suuntaavat Evolle omalla autollaan. Rengasreittiä halajavan kannattaa autoilla Evokeskuksen pihaan ja lähteä kiertämään lenkkiä alueen kaakkoispäähän ja meloa yllämainittua järvireittiä toiseen suuntaan Sorsajärveltä takaisin Evokeskukselle. Samaten reitistä riippumatta kannattaa huomata Sorsajärvestä itään sijaitsevalla Hakovuorella oleva kalliokiipeilypaikka. Vaikkei kiipeily omiin harrastuksiin kuuluisikaan, avautuu Hakovuorelta todella tyylikäs näköala.

Ylipäätään Evo ei ole mitenkään haastava tai maisemallisesti erikoisen sykähdyttävä, mutta laajat harrastusmahdollisuudet ja suht' keskeinen sijainti tekevät siitä mielenkiintoisen kohteen. Avaran tiestön takia Evo on myös hyvin näppärä kohde bikeraftingille. Itse en ole lajin tätä haaraa edes kokeillut, mutta sekä rengas- että läpikulkureitin pystyy kulkemaan helposti maastopyörällä. Kapeimmat jokikohdat saattavat tosin olla haasteellisia sillä kasvillisuus saattaa tunkea tielle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs sä tästä kelaat? / Well, what do you think?